Какво представлява RAID?
Това е метод, който позволява информацията да се записва на няколко диска едновременно, така че системата да продължи да работи, дори и някой от тях да се повреди. В най-простия вариант всичко се записва едновременно на два диска. Ако единият се повреди, компютърът продължава с другия. В по-сложни случаи, може да имате например дванадесет диска, а системата да издържи изгарянето на до шест от тях.
Също както Титаник е бил проектиран да плава с наводнени до четири камери. (Знаем обаче, че на Титаник този вид подсигуряване не е помогнал.) И така, тази ужасна повреда, която предизвиква ужас, паника, а понякога и сълзи в очите на потребителите, при употреба на RAID се свежда до простото неудобство да извикате някой да смени повредения диск. Нещо повече – в някои случаи тази система увеличава и скоростите на четене или запис от диска.
Защо RAID не е панацея?
Защото Ви защитава само от проблема с повреда на твърдия диск. Изключително важният Ви файл, по който сте работили цяла година, може да оцелее след изгарянето на шест от дванадесетте Ви диска. Но ако погрешка кажете на компютъра си„изтрий този файл“, то той найгрижливо ще бъде изтрит от всички дванадесет диска.
Според водеща фирма за възстановяване на данни, основните причини за загуба на информация, заедно с вероятността да се случат, са както следва:
- 49% – повреда;
- 30% – човешка грешка;
- 12% – софтуерен проблем;
- 5% – вируси;
- 4% – бедствия (пожар, наводнение и други подобни);
Тоест, RAID решава само около половината от проблемите Ви. Ако искате да сте напълно спокойни за данните си, необходимо е все пак да ги архивирате. Както споменахме в началото обаче, това често се извършва неправилно. Основната причина е че повечето потребители възприемат архивирането като действие, докато то всъщност е постоянен процес.
Поддържането на архива прилича на наемането на чистачка за офиса: можете да й се обаждате само от време на време или да й осигурите редовен достъп до определени помещения, наличност от консумативи и подмяна на похабените инструменти. В първия случай офисът ще е чист периодично, а във вторият – постоянно.
По същия начин данните Ви, запазени в твърде стари версии, ще са Ви от малка полза. За да е истински ценен, архивът трябва да е актуален. Проверката на архивите е следващата важна, но често подценявана, стъпка. Да проверите дали чистачката е измела е лесно.
Проверката на качеството на архива след като е потрябвал е също лесно – ако сте пропуснали да архивирате нещо важно, липсата ще е видима и болезнена. За разлика от почистването на изцапания под обаче, възстановяването на данни след като оригиналът е загубен е изключително трудно, а най-често напълно невъзможно. Ако искате да проверите наистина качествено как сте архивирали даден компютър, трябва да изключите твърдия му диск (или дискове), да сложите нов и да видите дали всичко е наред.
Сложен процес, но всъщност не можем да знаем дали архивирането работи, преди да сме опитали възстановяване от архив. Какво още може да се направи? Системно проведено, всичко е доста просто.
Следвайте тези десет съвета:
- Уверете се, че знаете къде точно е важната Ви информация. Особено внимание обърнете на:
*Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird и други програми за електронна поща (ако ползвате такива);
*Счетоводни програми, програми за генериране на оферти и други подобни;
*Програми за разговори през Интернет (например Skype), ако ги използвате за разговори с клиенти или други важни задачи.
*Специализирани програми, специфични за Вашия бизнес. - След като сте преценили кои са важните неща, дръжте ги на минимум компютри, за които се грижите максимално.
- Дори и на един и същ компютър, дръжте важните файлове отделно и ги архивирайте отделно. Никога не съхранявайте важна, ръчно създадена информация, която е трудна за възстановяване, заедно със обемиста информация, налична в Интернет. Ако имате 1000 фактури, те най-вероятно ще могат да се архивират и на флашка (не Ви го препоръчваме, но е по-добро от нищо). Ако ги смесите в една директория с 20 филма, общият обем за архивиране ще нарасне много и ще Ви е по-трудно. А при повреда сигурно ще можете да свалите филмите отново.
- Използвайте архивиране или архивиране+RAID, за да се предпазите от загуба на данните. Никога не разчитайте само на RAID.
- Помислете добре, колко стари файлове бихте толерирали при възстановяване от архив. На база на това преценете колко често да архивирате.
- Използвайте всеки повод да тествате архивите си. Купувате нов компютър? Помолете човека, който го настройва да копира информацията от архива, а не от стария. Запазете стария за седмица или две. Вижте дали не Ви е потрябвало още нещо.
- Преценете степента на употреба на различните си компютри, след което приложете схемата на архивиране в таблицата в края на статията.
*Слабо използване – главно се работи с някаква онлайн система или каталожна програма, рядко се създават или редактират файлове.
*Умерено използване – създават се документи (например фактури), от които има хартиени копия. Документите за деня за всеки служител могат да се издадат отново за под 15 минути.
*Усилено използване – често се променят документи, издават се и се изпращат други. Възстановяване на работата за целия ден може да отнеме до 2-3 часа.
*Непрекъснато използване – всичко се прави на компютъра, без хартиени копия. Възстановяване на работата за целия ден ще отнеме повече от 5-6 часа, възможно е не всичко да може да се възстанови. - Ако сте офис с повече от два компютъра, вземете си файлов сървър.
- Дръжте важната си информация и на други сървъри, стига те да са надеждно защитени. Дори да ползвате Outlook или Thunderbird, запазвайте пощата за поне два периода на архивиране. Така, ако архивирате всеки понеделник, а файловете на пощенската Ви програма се повредят в петък, ще можете да изтеглите липсващата поща от сървъра. Ако не разбирате тези съвети или не се чувствате уверени, потърсете специалист. Закупуването на отделен диск или дори на цял сървър не е решение само по себе си, а може и да е напълно излишен разход.